第18回人間居住委員会議事録(抄)
〔ハビタットホームページ(http://www.unchs.org/chs18/in-session/18-L-01-add-1e.pdf)より〕

DRAFT PROCEEDINGS OF THE COMMISSION ON HUMAN SETTLEMENTS AT ITS EIGHTEENTH SESSION

SUMMARIES BY THE CHAIR OF THE HIGH-LEVEL SEGMENT OF THE EIGHTEENTH OF THE COMMISSION ON HUMAN SETTLEMENTS, OF THE CONSULTATIONS ON THE DECENTRALIZATION AND STRENGTHENING OF LOCAL AUTHORITIES AND OF THE DIALOGUES WITH LOCAL AUTHORITIES AND OTHER PARTNERS

B. Consultations on the decentralization and strengthening of local authorities

22. All those who participated in the consultations expressed strong support for the principles of decentralization and the strengthening of local authorities, while several delegations also mentioned the important contribution of the European Charter on Local Self-Government in strengthening the contribution of local authorities. Several delegations expressed the view that local autonomy did not replace solidarity between all levels of government, and underlined the need for partnerships with the private sector and civil society. Several delegations voiced their concerns with regard to the binding nature of the proposed World Charter of Local Self-Government.

23. Some delegations expressed opposition to the proposed Charter on the grounds of its legally binding nature, the concept of local autonomy and the apparent contradiction between a universal model and a diverse world. The representative of the World Associations of Cities and Local Authorities Co-ordination (WACLAC) described the genesis and development of the proposed World Charter and explained that it was intended to be flexible and adaptable to different contexts and legal frameworks.

24. Other delegations strongly supported the idea of a World Charter of Local Self-Government, while emphasizing that signing up to such a charter should be voluntary and that it would by no means constitute a universal model to be adhered to. One speaker said that local autonomy did not weaken the role of central government, and stressed the need for collaboration between all levels of government as a means of ensuring equity. Another said that local self-government made sense only if it was based on partnerships with central government, the private sector and civil society.

25. Some delegations emphasized that the draft Charter presented a menu of options from which countries could select in the light of their national constitutions and legal and administrative frameworks. A large majority of delegations that spoke supported the proposal made by the Executive Director for continuing dialogue and the setting up of an intergovernmental committee which would report to the Commission at its nineteenth session. However, some were not in favour of establishing such a committee, on the grounds that it would merely prolong the discussions on the charter, whereas there was a need for continuing dialogue among all partners on the key issues of decentralization and the strengthening of local authorities in support of the implementation of the Habitat Agenda.

26. All the delegations agreed on the need for and usefulness of continuing dialogue on decentralization and the strengthening of local authorities, but no consensus was reached on whether the dialogue should continue in a formal or informal manner. A representative of the secretariat pointed out that informal consultations had been taking place in all regions over the past three years. The Chair proposed that an informal contact group should be set up to seek consensus on the form of the continuing dialogue, for further consideration by the Drafting Committee.

 


(地方分権推進本部仮訳)
第18回人間居住委員会議事録草稿

第18回人間居住委員会ハイレベル会合、地方分権及び地方自治体強化審議会、地方自治体及びその他パートナーの意見交換会の各議長による要約

B 地方分権及び地方自治体強化審議会

22 審議会に参加したすべての者は、地方分権と地方自治体強化の方針を強く支持すると 表明したが、それに加え、地方自治体の交付金を増加するためにヨーロッパ地方自治憲 章が重要な貢献を果たしたと発言した代表団もあった。いくつかの代表団は、地方自治はあらゆる階層の政府間の連帯に取って代わるものではなく、また民間部門や住民団体と連携することが重要だとの見解を示した。また、世界地方自治憲章案の拘束的な性質について関心があると発言する代表団もあった。

23 いくつかの代表団は憲章案について、その法的拘束性や地方自治の概念、そして共通基準と多様な世界の間には明らかな矛盾があるとの理由により反対意見を表明した。世界都市・地方自治体協会(WACLAC)の代表者は、世界憲章案の起源と進展について述べ、それが異なる状況や法的枠組みに対して柔軟であり、また適用し得るように意図されたものであると説明した。

24 他の代表団は、憲章に署名することは自由意志によるものであり、また憲章が拘束されうる共通基準を構成することでは決してないことを強調しつつ、世界地方自治憲章の概念を強く支持した。地方自治は中央政府の役割を弱体化せず、公平性を確保するための手段としてすべてのレベルの政府間における協同の必要性を強化したと発言する者がいた一方、地方自治は、中央政府と民間部門及び市民団体との連携関係に基礎を置く場合のみ意味を成すと発言する者もいた。

25 憲章草案が各国の組織や、法的、行政的枠組みに照らして選択できるオプションメニューを示したと強調した代表団があった。発言した大多数の代表団は、意見交換を続けること、及び政府間委員会を設立し、第19回の人間居住委員会にて報告を行うこと、という総括責任者の提案を支持した。しかしながら、ハビタット議題の実施を支援するため、地方分権と地方自治体の強化という重要な課題について、すべてのパートナー間で意見交換を続ける必要性が存在するのに、憲章に関する議論を長引かせるにすぎないという理由でそのような委員会の設置に賛成しなかった者もあった。

26 すべての代表団は、地方分権と地方自治体の強化について意見交換を続けることの必要性と有益性について合意したが、意見交換を公式あるいは非公式な形式で継続するかについては合意に達しなかった。事務局の代表者は非公式な審議は過去3年間に渡りすべての地域で開催されてきたと指摘した。議長は、非公式な連絡会を設立して、意見交換の継続形式を検討し、細部は起草委員会に委ねるべき、と提案した。

 

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